De N9 de nieuwe dorpstraat van Maldegem?
Door het ongebreideld verder toekennen van economische vergunningen langs de N9 bedreigt de gemeente de ontwikkeling van de centra en bezorgt ze de N9 een verkeersinfarct.
In 2005 en 2006 werd er bezwaar aangetekend tegen het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Maldegem omdat de gemeente de grenzen van het lokale bedrijventerrein liet samenvallen met de grens van de N9.
In het document van definitieve vaststelling van het PRUP Bedrijvenpark Krommewege van juli 2009 werden de argumenten bevestigd die ook in het richtinggevend gedeelte zaten rond de commerciële as van de N9 zijnde:
1. Dat de provincie een restrictief beleid wilde voeren voor alle bestaande kleinhandel van regionaal belang gesitueerd buiten de stedelijke gebieden.
2. Dat de provincie geen verdere uitbreiding van de kleinhandelszone wenst MAAR WEL een beter aangepast beleid ter ondersteuning van de handelsactiviteiten in de kernen.
3. Dat de handelsfuncties langs de N9 in Maldegem dominant aanwezig zijn maar structuurloos gegroeid.
Op basis van dit bezwaar werd het PRUP Krommewege hertekend met een duidelijke omschrijving van de zone langs de N9 als gemengde zone voor wonen. Dit zowel in het visieplan als in het bestemmingsplan.
Sinds die tijd zijn er tussen het rondpunt en het kruispunt van de Barbarastraat acht handelsactiviteiten bijgekomen en worden de inwoners tussen de Leentjesweg en het viaduct op de N9 gewurgd door het verkeer.
Nu ziet het ernaar uit dat de gemeente vanaf het kruispunt met de Barbarastraat richting Adegem opschuift met het verder toelaten van handelsactiviteiten door hun voorkooprechten op deze gronden niet te willen uitoefenen. De kopers zijn op zoek naar een mooie vierkante locatie en niet voor een vierkantshoeve maar voor een bijkomend handelspand (Lidl, Ava, Ixina, Vandenborre?)
Het gevoel dat mij hierbij bekruipt is dat dit tegen de bedoeling is van de beslissingen van het PRUP, maar het zou niet de eerste keer zijn dat dit bestuur een Ruimtelijk Uitvoeringsplan wil wijzigen, denk maar aan Hof Ter Ede... Het uitoefenen van het voorkooprecht zou een duidelijk signaal kunnen zijn.
Dus schepen van Ruimtelijke Ordening, die ons een gebrek aan visie verwijt, geef eens antwoord op volgende vragen:
1. Wil je het verkeer en de kleinhandel uit het centrum bannen om van de N9 het nieuwe kleinhandelscentrum te maken met een verkeersinfarct als gevolg?
2. Kan je toelichten hoe de verdere ontwikkeling van de N9 tussen de Barbarastraat en de grens van Adegem kan aansluiten op de beide masterplannen met 2 groene kernen verbonden door een sliert van CO2 uitstoten?