Snelheidsbeperking tot 70km/u kruispunt Kleit

Hoewel we er volmondig mee akkoord gaan dat er echt iets moet gebeuren aan dit kruispunt, kunnen we het huidig voorstel niet ten volle steunen.  Dit om verschillende redenen:

  1. Aangezien er aan elk kruispunt met verkeerslichten tussen het rondpunt van Aalter en de kruising aan de Kleitkalseide een flitspaal staat, is dit het enige en afdoende middel om ongevallen te vermijden. Rij maar elke dag op de N49 en je kan zo zien dat de meeste automobilisten weten waar de “palen” staan. Het lijkt ons dan ook logisch om al onze energie te steken in het bekomen van een flitspaal. Door een alternatief aan te bieden riskeren we dat het gewest dit als excuus gebruikt om de flitspaal niet goed te keuren onder het motto: "Er is daar al door de gemeente een bord 'gevaarlijk kruispunt' geplaatst".
  2. Het is jammer maar wij Belgen zijn niet het meest gedisciplineerde volk. Als je van het rondpunt van Aalter vertrekt tot aan de Halledreef staan er 54 verkeersborden die de 90 per uur aankondigen. Denken we nu echt dat met één bordje 70 de overtreders nu forser op de rem gaan staan?
  3. Voor zover ik weet is er geen enkele 4-vaksbaan in België waar de snelheid aan de verkeerslichten wordt aangepast naar 70. Met dergelijke maatregelen brengen we alleen verwarring en beboet je misschien wel de niet-agressieve weggebruiker die zich altijd keurig aan de snelheid van 90 houdt wanneer hij verkeerslichten nadert.
  4. Bij de invoering van de 90 km/uur op de Aalterbaan werd ter hoogte van het viaduct onder de nieuwe rotonde de snelheid beperkt tot 70 km/uur. Dit is na een tijdje terug aangepast naar 90 per uur vanwege te gevaarlijk. Ik vermoed ook dat dit tot bijkomende ongevallen zou kunnen leiden. Als voorbeeld neem ik de Kennedytunnel waar de snelheid nu ook regelmatig beperkt wordt tot 70 km/uur, met als gevolg dat de ongevallen zich nu voordoen tussen Zwijndrecht en Haasdonk. Een verschuiving van het probleem.
  5.  Wat zijn onze alternatieven in plaats van de 70 km/h? We hebben er 3 die makkelijker uit te voeren zijn:
  1. Duidelijke digitale signalisatie “U rijdt ....”. Dit werkt zoals blijkt aan de N9 bij het binnenrijden van Adegem. We kunnen hiervoor allicht uit een andere zone een groter bord tijdelijk lenen.
  2. Aanpassen van de snelheid van de verkeerslichten. Als beide verkeerslichten een langere overlapping krijgen als het op rood springt op de Aalterbaan, zal het verkeer komende van de Halledreef een verlaagde kans op aanrijding hebben.
  3. Aanpassen van de verkeerslichten zoals in Nederland en Duitsland waarbij het licht eerst op “oranje” samen oplicht met het groen en pas nadien naar rood overschakelt.

 

Onze belangrijkste troef is uiteraard Vlaams Parlementslid Taeldeman, collega en partijgenote van onze minister van Verkeer. Overtuig haar van de noodzaak van een flitspaal en realiseer daarmee een groot dienstbetoon aan deze gemeente waar zij schepen is.

Contacteer WIM

This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.